درخواست توقف طرح تفضیلی

دبیر شورای عالی شهرسازی‌ومعماری کشور

دبیر شورای عالی شهرسازی‌ومعماری کشور

 پدیده‌های ناموزون، عجیب و غریبی که در یک سال اخیر بر ساخت‌وسازهای شهر تهران سوار شده و بسازوبفروش‌ها را به مسابقه تخریب و از نو سازی تحریک کرده است، از دوشنبه گذشته تبدیل به دستور جلسه شورای عالی شهرسازی‌ومعماری کشور مبدل شده تا جلوی آنچه به گفته دبیر این شورا به نفع پایتخت و پایتخت‌نشینان نیست، گرفته شود و نوعی بازتعریف در ضوابط اداره‌ شهر اتفاق بیفتد.
پیروز حناچی دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری کشور، روز گذشته ابطال مجوز تراکم ‌اضافه گود ایران‌زمین در جلسه دوشنبه این شورا را واکنش قاطع دولت به اقدامات ماه‌های اخیر مدیریت‌شهری تهران در عدول از قوانین بالادستی، عنوان کرد و به «دنیای‌اقتصاد» گفت: طرح تفصیلی جدید تهران به خاطر وضعیتی که به لحاظ افزایش یک طبقه‌‌تراکم در تمام پهنه‌های مسکونی این کلان‌شهر بوجود آورده باعث فراهم کردن مسیر تخریب ساختمان‌های با عمر مفید ۱۰ تا ۱۲ساله شده است.  حناچی با بیان اینکه طرح تفصیلی باید متوقف شود تا مورد اصلاح و بازنگری قرار گیرد، افزود: در طرح تفصیلی جدید تهران همه پهنه‌های مسکونی شهر را یک طبقه افزایش تراکم داده‌اند که این چند بعد دارد، یک بعد جمعیت‌پذیری است یعنی شهرداری اجازه افزایش جمعیت‌پذیری شهر را دارد که این خلاف روح طرح جامع تهران و همه طرح‌های بالادستی است که فشارشان این بود که برای تهران باید به دنبال تمرکززدایی باشیم. از بعد دیگر در قالب این طرح، هم‌اکنون بخشی از اقتصاد کشور دارد به واسطه تخریب ساختما‌ن‌های با عمر مفید ۱۰ تا ۱۲ سال در تهران به بهای تراکم بیشتری که به مالکان این ساختمان‌ها داده می‌شود، تلف می‌شود. حجم این تخریب‌ها در مناطق شمالی تهران قابل توجه است و عارضه‌های زیست‌محیطی ناشی از تخریب و نخاله‌های ساختمانی، برای تهران خیلی قابل توجه است.
۱۴ هزار میلیاردتومان بودجه‌تهران را زیر سوال می‌برم 
دبیر شورای عالی شهرسازی‌ومعماری کشور در ادامه گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد»، با اشاره به اینکه بودجه شهرداری‌تهران در حال حاضر ۱۴ هزار میلیارد تومان است، تصریح کرد: آیا واقعا این شهر در حالت بهینه و معتدل، باید این مقدار بودجه برای اداره شهر لازم داشته باشد؟ من این عدد را زیر سوال می‌برم. در برخی شهرها بخش‌عمده‌ای از منابع حاصل از فروش‌تراکم صرف بودجه جاری می‌شود و در بخش‌عمرانی نیز طرح‌هایی در شهرها دارد اجرا می‌شود که برخی از آنها توجیه اقتصادی ندارند و هر کدام‌شان تا ۲۰ درصد بودجه شهرداری را دارد می‌بلعد.  حناچی با تاکید براینکه «تا زمانی که به این شکل پروژه در شهر تعریف می‌شود معلوم است که شهرداری به بودجه لایزال نیاز دارد و نه فقط فروش‌تراکم که نابودی باغات هم جوابگو نخواهد بود» درباره علت افزایش درآمد و متمم بودجه ۹۲ شهرداری تهران گفت: دخل‌وخرج شهر تهران مصداق این حکایت است، خرج که از کیسه مهمان بود حاتم طایی شدن آسان بود. 

لغو مجوزهای مغایر طرح‌تفصیلی 
حناچی با بیان اینکه مجوز ساخت برج ۲۸ طبقه ایران‌زمین به خاطر اینکه توجیه شهرسازی نداشت و در محله‌ای که همه ساختمان‌ها ۲ طبقه ارتفاع دارند، تعریف شده بود، ابطال شد و اگر کمیسیون ماده ۵ در گذشته مجوزهای این چنینی -که کاربری و تراکم آن مغایر ضوابط طرح‌تفصیلی بوده- صادر کرده باشد، لغو خواهد شد. دبیر شورای عالی شهرسازی‌ومعماری کشور به عنوان عضو جدید کمیسیون ماده ۵ شهر تهران درباره فعالیت این کمیسیون نیز گفت: در کمیسیون ماده ۵ از مسیر اهداف قانونی خارج شدیم و عملکرد قابل دفاع نیست. قطعا در این کمیسیون دیگر مجوزهایی که در راستای آن تراکم ۳طبقه ناگهان به بالای ۱۲ طبقه تبدیل شود و فاقد توجیه ‌شهرسازی باشد، صادر نخواهد شد.

منبع : دنیای اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *